Extra diensten (lidgeld, verzekeringen,...)

Extra diensten (lidgeld, verzekeringen,...)

Extra diensten


Naast de kosten voor je activiteiten heb je ook de mogelijkheid om extra kosten in rekening te brengen bij je klanten. Dit kan variëren van verzekeringen en lidmaatschapskosten tot opvang tijdens kampen of andere optionele diensten die je wilt aanbieden.

Hoe werkt het?

Voorbeeld 1: Verplicht lidmaatschapsgeld

Wanneer ik mijn dochter inschrijf voor een cursus, en dit is haar eerste inschrijving, zal Ledenbeheer automatisch het lidmaatschapsgeld aanrekenen. Bij een tweede inschrijving binnen dezelfde periode wordt het lidmaatschapsgeld niet opnieuw in rekening gebracht, omdat mijn dochter al heeft betaald bij de sportclub.

Voorbeeld 2: Optionele verzekering

Wanneer ik mijn dochter inschrijf voor een cursus en dit is haar eerste inschrijving, zal Ledenbeheer automatisch de kosten voorstellen. Ik heb nu de mogelijkheid om te kiezen voor een extra verzekering voor mijn dochter. Bij een tweede inschrijving binnen dezelfde periode wordt de extra verzekering niet opnieuw voorgesteld, omdat mijn dochter al een verzekering heeft afgesloten bij de club.

Hoe configureer je dit?


WAAR? Je kunt deze extra diensten instellen via het menu "Extra diensten".

Klik op "Nieuwe dienst" om een extra kost toe te voegen en geef de naam van deze dienst in (bijvoorbeeld "Verzekeringen").

Stel de periode in.


Ledenbeheer controleert automatisch of de persoon die je wilt inschrijven al is ingeschreven voor de extra dienst voor die specifieke periode. Je kunt een terugkerende periode instellen, wat betekent dat je volgend jaar gewoon dezelfde verzekering kunt selecteren. Ledenbeheer past automatisch het jaar aan.

Verplicht of optioneel


Verplichten: Je kunt de extra dienst verplicht stellen bij het afrekenen. Dit kan handig zijn voor verplichte kosten zoals lidmaatschapsgeld of verzekeringskosten in je club.

Tariefgroepen en tarieven:


Een tariefgroep is een groep van tarieven waarmee je binnen één dienst meerdere soorten kunt aanbieden. Bijvoorbeeld, de extra dienst "verzekering" kan worden opgesplitst in "standaard verzekeringen" en een "uitgebreidere" versie.

Standaard is er één tariefgroep en leeftijdsgroep. Je kunt dus voor elke leeftijd een ander tarief hanteren. Verzekeringen voor -18-jarigen kunnen dus een andere prijs hebben dan verzekeringen voor +18-jarigen.

Een tarief is gekoppeld aan de leeftijd van het lid op de dag van inschrijving.

Koppelen van extra diensten aan activiteiten:


Nu je de extra dienst hebt ingesteld, moet je deze koppelen aan de activiteiten waarin je deze wilt gebruiken.

Open de activiteit die je wilt koppelen en ga naar het tabblad "prijzen > Extra diensten". Selecteer daar welke extra dienst(en) je wilt koppelen, klik op "Opslaan" en je bent klaar. Dit moet je uiteraard doen voor elke activiteit waarop je dit wil toepassen.


Let op! Als een cursus en een extra dienst dezelfde naam hebben, gaat Ledenbeheer ervan uit dat je de cursus wilt gebruiken om leden in te schrijven voor de extra dienst. In dat geval worden de tarieven van de extra dienst toegepast in plaats van de cursusprijs.

Gebruikerslijsten

WAAR? Alle personen die zich inschrijven voor deze extra dienst, of deze nu verplicht is of niet, worden opgenomen in een gebruikerslijst op de pagina "Extra diensten".

Klik op "Gebruikerslijst" om de lijst van mensen te bekijken die zich hiervoor hebben ingeschreven.
Je kunt het gewenste sportjaar selecteren.


De eerste kolom is een checkbox, deze kun je gebruiken om bijvoorbeeld aan te geven welke leden je al hebt verzekerd en welke niet. Als je later leden aan de verzekering wilt doorgeven, kun je filteren via de knop "Toon alleen niet-aangevinkte leden". Hiermee krijg je een lijst van alle "nog te verzekeren leden".

Meer informatie nodig van je leden?

Rechtsboven op de pagina vind je de optie "Kies kolommen". Hiermee kun je alle gewenste informatie in de lijst plaatsen.

Inschrijven voor een extra dienst als beheerder


WAAR? Je kunt een lid inschrijven via het menu "Cursusaanbod > Inschrijvingen".
Klik bovenaan op "Inschrijving toevoegen". De extra diensten staan onderaan de lijst met activiteiten.

Inschrijven voor een extra dienst als lid


De inschrijving voor een extra dienst is altijd gekoppeld aan een cursus. Als een lid zich inschrijft voor een cursus met een gekoppelde extra dienst, wordt het lid ook automatisch ingeschreven voor de extra dienst.

Sommige clubs bieden leden de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de club zonder een cursus te volgen, bijvoorbeeld met een extra dienst genaamd "lidmaatschap". Je kunt dit ook instellen in Ledenbeheer:

1. Maak een cursus aan met exact dezelfde naam als de extra dienst.
2. Koppel vervolgens de extra dienst aan de cursus, zoals eerder uitgelegd.
3. Je krijgt nu een melding dat de tarieven van de extra dienst zullen worden gebruikt voor deze cursus.

Op de inschrijvingspagina zal je de activiteit "lidmaatschap" zien staan waar leden rechtstreeks op kunnen inschrijven.

    • Related Articles

    • Activiteiten

      Activiteiten toevoegen Je kunt wekelijkse lessen, trainingen en andere eenmalige activiteiten aanbieden via Ledenbeheer. Leden schrijven zich altijd in voor een vastgestelde periode die door jouw club is ingesteld. WAAR? Om wekelijkse activiteiten ...
    • Attesten

      WAAR? Je kunt de vereiste instellingen voor attesten beheren door naar het menu "Instellingen > attesten" te gaan en vervolgens naar het tabblad "instellingen" te navigeren. Mutualiteitsattesten Mutualiteitsattesten zijn certificaten die organisaties ...
    • Beurtenkaarten configureren en gebruiken

      Digitale beurtenkaarten Een online beurtenkaart geeft je als club of vereniging nog extra voordelen. Dankzij het reservatiesysteem kan je sportlessen met een beperkte capaciteit toch heel gemakkelijk organiseren (bijvoorbeeld het exacte aantal ...
    • Ledenbeheer in je boekhouding

      Ledenbeheer en boekhouding Is Ledenbeheer een boekhoudingspakket? Nee, zoals de naam al aangeeft, is Ledenbeheer een "Ledenbeheer systeem". Het is geen boekhoudprogramma, wat betekent dat we geen BTW-tarieven hanteren of facturen genereren. ...
    • Open API

      Introductie De Ledenbeheer API's zijn toegankelijk voor geregistreerde API-partners en vereisen authenticatie via een partner-token. Integratiepartners kunnen met behulp van deze API's de leden beheren en inschrijvingen verwerken voor de clubs ...
    • Sticky Posts

    • Grote update in het financieel luik

      Deze update komt online op maandag 13 november 2024 Ons financiële gedeelte heeft een aanzienlijke update gekregen. Laten we eens opsommen welke aanpassingen zijn doorgevoerd. Meer informatie kun je vinden in onze handleiding: Beheerderskorting Inschrijvingen