Reclame maken als sportclub doe je zo: 4 tips

Tips en tools

Marketing en advertising zijn specifieke kennisdomeinen waarvoor je als bedrijf of organisatie beroep kunt doen op experten en professionals. Maar als dansschool of vereniging beschik je meestal niet over veel middelen om dure ‘agencies’ in te schakelen. Zowel reclame voeren als communicatie komen dan, net zoals alle andere verantwoordelijkheden, bij jou terecht. Met wat geluk zijn er enkele medewerkers die een handje toesteken bijvoorbeeld om een folder te ontwerpen, maar dan nog zijn er vaak handen tekort. Gelukkig bestaan er heel wat praktische bijscholingen die je als bestuurder van een sportclub kunnen helpen. Aan jou om hiervoor open te staan en enkele skills bij te schaven, zoals Photoshop of online marketing, waarvoor je eigenlijk niet gestudeerd hebt. Super interessant toch!?

Heb je geen tijd voor bijscholingen? Dan raden we je toch aan om onze tips te lezen.

Een herkenbare huisstijl

Branding zoals dat met een mooi woord heet, bepaalt onder andere het imago waarmee je als club naar buiten treedt. Alles begint bij herkenbaarheid en een positieve, professionele indruk. Dat doe je met een vast kleurenpallet en een duidelijk logo. Maar een herkenbare huisstijl is meer dan dat: consequent dezelfde lettertypes gebruiken, een bepaalde stijl van foto’s hanteren, terugkerende elementen in je flyers en folders of op de website, een aantrekkelijke tone of voice, … zijn allemaal dingen die ervoor zorgen dat mensen vertrouwd worden met je sportclub. Een degelijke huisstijl straalt kwaliteit uit en ondersteunt de kernwaarden van je dansschool. Denk hier dus vooraf over na en vraag eventueel advies aan een grafisch designer. Soms kunnen zij een ‘klein pakketje’ met templates samenstellen, waarmee je achteraf zelf verder aan de slag kunt.

Wees online aanwezig op sociale media

Als je huisstijl op punt staat, is het tijd om je digitale kanalen in te richten. Niet alleen je website, maar ook je sociale media kanalen moeten mee in dezelfde look & feel. Gebruik ook hier dus dezelfde kleuren en plaats je logo overal als profielfoto. Kies best enkele kanalen uit waarop je je gericht gaat focussen, in plaats van alles te willen doen. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en Instagram, maar ook Youtube, TikTok, Pinterest, Twitter, LinkedIn, Whatsapp, … kunnen een rol spelen. Welke kanalen je ook kiest, regelmatig posten is de boodschap. Probeer berichten een persoonlijke touch te geven en je leden, club, … zoveel mogelijk te betrekken. Mensen willen zien hoe het er aan toe gaat binnen je organisatie. Daarom is het leuk om nu en dan eens een “Behind The Scenes” te doen en vooral veel videobeelden te delen. Video is trouwens hét contentmiddel bij uitstek. Als je in iets van materiaal gaat investeren om zelf content te maken, laat het dan een Gimbal voor de smartphone zijn.

De juiste content en het juiste publicatiemoment zijn belangrijk. Maar om nog meer mensen te bereiken, kun je op sociale media eenvoudig advertenties maken. Facebook en Instagram tonen je organische of niet-gesponsorde berichten immers maar aan een heel klein aandeel van je volgers. Wil je je hierin verdiepen? Ga aan de slag met Facebook Business manager en probeer verschillende advertenties uit. Wist je dat je zelfs specifieke doelgroepen kunt maken aan wie jouw advertenties getoond worden en dat je ook mensen die bijvoorbeeld op je website zijn geweest opnieuw benaderen via je advertenties? Dat heet in dure woorden remarketing of retargetting.

Is print dan niet meer belangrijk?

We horen je al denken: dan investeer ik toch gewoon alleen in online advertenties? Weet dat de slimste reclame een én-én-verhaal is. Cross-mediale campagnes lopen over verschillende kanalen heen, zowel online als offline. Dus ook offline is het belangrijk om aanwezig te zijn. Hoe gemakkelijk is het om iemand een folder over je aanbod mee te geven? Je kan ook eens bij scholen in de buurt horen of ze bereid zijn folders uit te delen aan hun leerlingen. Sommige scholen mailen zelfs een pdf-versie van je folder naar hun hele adressenlijst. Zo bereik je snel veel kandidaten in de juiste leeftijdsgroep. Bij offline campagnes denken we ook aan affiches die je leden omhoog hangen, leuke kaartjes met een boodschap om naar elkaar te sturen en zo vrienden uit te nodigen. Zeker na coronatijden is het leuk om een sport buddy persoonlijk uit te nodigen: ‘Hé, wil jij met mij mee?’

Yes! We mogen weer evenementen plannen

En wat is er beter dan het gewoon eens te proberen? Nu we eindelijk zicht hebben op versoepelingen en binnenkort weer (kleine) evenementen mogen organiseren, kun je ook concreet aan het plannen gaan. Organiseer een opendeurdag aan het begin van het seizoen, een openlessenweek, vriendjesdagen, of een hele maand waarbij ze gratis proeflessen kunnen volgen. Dé manier om mensen te laten proeven van je aanbod. Uiteraard raden we je aan om de coronamaatregelen steeds te volgen die gelden op de dag van je evenement.

Je organisatie naar een hoger niveau tillen?

We nemen graag het zware werk voor je uit handen en staan klaar om je taken te verlichten.

Boek een demo Probeer het nu