7 redenen waarom jouw club Google Tag Manager moet gebruiken

Tips en tools

Het is mogelijk om trackingcodes toe te voegen aan Ledenbeheer, zodat jij bepaalde online doelen kan opvolgen en handige data kan verzamelen. We horen jullie al denken: “trackingcodes, online doelen en data, dat is Chinees voor mij”. Verrassing: je hoeft geen programmeur te zijn om hiermee overweg te kunnen. Google Tag Manager doet al het zware werk voor je. En er zijn wel zeven redenen waarom je deze tool vanaf nu best begint te gebruiken.

In een notendop: wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een online tool waarmee je gemakkelijk doelen of events kunt instellen die je wilt meten. Zo kan je meten hoe vaak er op een bepaalde knop wordt geklikt, bijvoorbeeld voor een inschrijving van een bepaalde cursus. En nog zoveel meer. Het enige wat je moet doen, is enkele regels code die Google Tag Manager zelf genereert, kopiëren in de website die je zelf of via Ledenbeheer hebt gemaakt. Vervolgens bepaal je via Google Tag Manager wat je wilt meten en verschijnen de gegevens automatisch in een platform naar jouw keuze, zoals bijvoorbeeld Google Analytics of Facebook Business Suite.

Tracking, want meten is weten

Door online bepaalde events te tracken, kun je belangrijke informatie achterhalen en zo de ervaring voor jouw leden op alle digitale vlakken verbeteren en jouw bereik én dus je ledenwerving vergroten. Laten we even inzoomen op twee bekende en veelgebruikte platformen: Google Analytics en Facebook Business Suite. Google Analytics biedt je een overzicht van wat er zoal op je website gebeurt: hoeveel mensen bezoeken je website en wie zijn die mensen, hoe vaak wordt er geklikt op bepaalde knoppen of links, enz. Facebook Business Suite geeft ook een overzicht van data, voornamelijk over gegevens en het gedrag van je doelgroep. Om die gegevens te verzamelen op deze platformen, kun je best gebruik maken van Google Tag Manager.

Advertenties aangepast aan jouw doelgroep

De gegevens die je verzamelt via bovengenoemde platformen, kun je ook effectief gaan toepassen. Door het gebruik van Google Tag Manager kun je online advertenties, zoals Facebook ads, retargeten op mensen die jouw website of Facebookpagina al hebben bezocht. Dat gaat zelfs verder: je kunt a.d.h.v. gegevens van Google Tag Manager advertenties dynamisch maken en dus echt personaliseren. Een voorbeeld voor de dansscholen onder ons: klikte iemand verder op een cursus breakdancen, maar schreef hij of zij zich niet in? Dan kun je een advertentie tonen voor deze specifieke cursus, in de plaats van een algemene over je dansschool. En dat werkt!

Alles op één locatie: dat is pas overzicht

Je moet niet langer op elk platform zoeken naar een code en deze op elke webpagina kopiëren en plakken: je kunt simpelweg ‘tags’ toevoegen in Google Tag Manager voor elk platform waarop je gegevens wilt verzamelen. Zo bewaar je een overzicht van wat je meet en riskeer je niet dat je bepaalde webpagina’s vergeet te meten.

‘Aan het laden’

Wanneer je geen gebruik maakt van Google Tag Manager, moet je op elke webpagina codes implementeren. En dat kan een negatief effect hebben op de laadsnelheid van je website. Laadt een website niet snel genoeg, dan haken mensen vaak af en heeft dat ook een negatieve impact op je SEO ranking. Best dus die codes laten voor wat ze zijn en overstappen naar Google Tag Manager.

Error 404: pagina niet gevonden

Lap, je plakte één regeltje code en plots crasht heel je website. Wanneer je zelf begint te knoeien met codes, kan het dus al eens mislopen. Dat is makkelijk te vermijden. Je weet ondertussen wel hoe.

Gratis en voor niks

Nog een groot voordeel aan Google Tag Manager? Hij is volledig gratis te gebruiken. En dat is goed voor de portemonnee van jouw club.

Laat die websiteprogrammeur dus maar thuis

Het is ondertussen wel duidelijk: je hebt geen websiteprogrammeur nodig om nuttige data te verzamelen van jouw verschillende online omgevingen. Wat je zelf doet, doe je beter en met Google Tag Manager kan dat. Waar wacht je nog op?

Extra Tip! Je kan de gratis online cursus van Google volgen en zo leer de basis in een uurtje of twee.

Je organisatie naar een hoger niveau tillen?

We nemen graag het zware werk voor je uit handen en staan klaar om je taken te verlichten.

Boek een demo Probeer het nu